Sunday, August 26, 2012

Sangkaan itu


aku bukannya sengaja xnak buat, tapi xsempatla


xpayahla nk marah-marah, bukannya aku sengaja buat salah


suka sangat minta2, bukan xnk bg, tp xmampu

sedap sangat kot mak aku masak ni, sebab tu dia nak lagi...


mungkin Allah bagi banyak rezeki supaya aku boleh kongsi dengan orang lain

Allah, kenapa aku yang kena? 

Tiadalah yang memberikan kekuatan melainkan yang Maha Kuat lagi Maha Agung


sangkaan itu... banyak kan?

adakalanya positif, tapi xkurang jugak yg negatif.

bukan nak bersangka buruk, tapi sekadar menyedapkan hati?

bukan nak riak, tapi berfikiran positif?



kerap sangat kita lupa

kita ni hamba
orang sekeliling kita pun hamba

kita inginkan kebaikan
begitu juga orang lain

kita dibesarkan penuh dengan kekurangan ataupun hadir segala kemewahan
tapi bukankah itu sudah lama dituliskan?

kita nak senang
ada ke orang yang nk susah?

kita rasa susah
bukankah sabar itu indah?

kita rasa menyampah
tidak semua yang kita suka berfaedah

adakalanya kita suka sangat
jangan lupa duri mawar pedihnya amat

tapi sangkaan kita...
siapa yang tahu?
Allah tahu :)

bila kita berbaik sangka, kita bahagia
tapi bila buruk sangka menyapa, kita yang sengsara

bahagia atau sengsara?
tanyalah jiwa~


0 comment(s):

Popular Posts

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More