Sunday, December 16, 2012

Resah dan risau kerana rindu

Tiadalah cinta dan rindu tanpa Pencipta~

Dari Abu Karimah iaitu al-Miqdad - di sebahagian naskhah disebut al-Miqdam-bin Ma'dikariba r.a. dari Nabi s.a.w., sabdanya:
"Jikalau seseorang itu mencintai saudaranya, maka hendaklah memberitahukan pada saudaranya itu bahawa ia mencintainya."
Diriwayatkan oleh Imam-imam Abu Dawud dan Tirmidzi dan Tirmidzi mengatakan bahawa ini adalah Hadis hasan shahih.

Belakangan ni sering kali diuji dengan rindu.

Rindu pada mak ayah, keluarga, kawan, cikgu, si dia dan si dia dan semua orang.

Resah bila tidak berjumpa.

Kerana apa? sebab ku tak pasti akan khabarmu

Risau bila dirinya berduka

Kerana apa? sebab terasa seakan diri tidak mampu menceriakan dirinya.

Sedih bila tidak dapat berbicara

Kerana apa? sebab...


RINDU

semuanya pun sebab rindu... hadirnya rindu bukti sayang dan prihatin.

Wahai sahabat, semoga Allah kurniakan ketenangan jiwa padamu. Aku yakin, sehebat mana pun dugaan menimpamu, kau pasti bertambah dekat pada-Nya. Sungguh, diri ini risau benar mendengar rintihanmu. Tapi jauh di lubuk hati, cemburu dengan kekuatanmu, biar dalam apa jua keadaan pun, kau pasti menyertakan kehadiran empunya rindu dan cinta yang hakiki.

dlm ap pun jua keadaan, baik sedih atau gembira, moga Allah mencukupkan segala keperluanmu. tatkala dirimu sedih, pasti Dia kan membawa penawar duka, pabila dirimu gembira, moga Dia sntiasa selitkan ibrah dalamnya :)


tanda cinta itu ialah berterusan rajin dan bersungguh2 dgn kerinduan - Junaid al-Baghdadi

 Moga kita beroleh cinta-Nya dan juga kecintaan kepada-Nya

we often realize His presence too late :'(

Wednesday, December 12, 2012

the one I love

With the Name of The ONE who owns the love and blessings

Today, is a great day to my family and I.

Why?

It is my mom's birthday~

Fuiyooo. 12.12.12

Regardless of the beautiful number, my mom stands out much more because she is the most beautiful person.

One of the reasons is because she gave birth to beautiful girls as well. hehe.

How important is a mother to us?

There is no need for me to tell. I know you knew it =) and words could never describe enough.

Love is a verb. And to tell someone is a verb as well right? So, please tell the people you love that you do love them. *Bukankah menggembirakan hati ibu bapa itu satu kebaikan?*

As for me, a mother is one who gave birth to a child or a woman who raises up a child. In my case, it was done with such perfect manner by super-duper-lovely Mek! *though I am unplanned but wanted*

Something I quoted from a book I just bought~

A Mum: the soft embrace that eases every worry; the tender gesture in the midst of household chaos; the thrill of a shared laugh; that steady gaze of pride that shows how much she cares.

O Allah, please place me among those who treasure every single person and gift You grant us. Fill our day with taufiq and hidayah so that our days, be it easy or harsh, are always full of barakah and rahmah.

Love, to all the mothers in the world.

~jom tadah tangan dan berdoa~


p/s: ayah, I love you too!




Thursday, November 29, 2012

The Author Of Your Own Book

With the name of Allah, the Most Merciful, the Most Beneficent

a reminder from my supervisor: always start everything with basmallah for with it nothing will be useless.  With basmallah, barakah will ensue. in shaa Allah



Who hates to be an author?

You. She. He. They. and I?(if I really do, I would not have this blog right?)

As all other things, it is something that differs from one person to another.

The irony is

How MUCH you hate to be an author, you are doomed to be one anyway.

Each of us writes our own book ever since we were born. Every single split of second will be written. In the end, we will read it ourselves.

To be JUDGED.

do we deserve the love and mercy from Allah? or do we not?

Allahua'lam.



*this posting is terrific!

Monday, November 26, 2012

Untuk apa?

Assalamualaikum wbt

Dalam kebosanan aku membelek sebuah majalah. Terkesima apabila membaca penyataan ini

"ramai yang cinta akan perjuangan tapi tidak kepada Tuhan perjuangan"

Maka aku berfikir, adakah aku termasuk dalam golongan itu?

Kukatakan rindu pada Dia tapi sebanyak mana kuisi hidup kerana-Nya
Ku akui cinta hanya kepada-Nya, namun bersungguhkah aku dalam merindui Dia?
Dengan pulun ku menuntut ilmu. Kononnya demi Dia. Demi cinta kepada-Nya. Tapi benarkah langsung tiada sisipan cinta utk dunia?
Sepenuh daya ku isi masa hanya kerana-Nya, namun tegarkah hati ini pada setiap saat dan ketika?
Aku cinta dan sayang akan si fulan dan si fulan, dengan harapan kerana cinta kepada Dia. Jika begitu, mengapa mudah benar jiwa ini terluka dan berkira? Bukankah Si Dia empunya semua?
Sering benar aku melihat orang lain. Itu tidak tepat, ini kurang betul. Tapi diriku ku persetankan segalanya? Benarkah aku membenarkan Tuhan?
Aku penat kononnya sudah habis keringat. Haha. Sedangkan acap kali diri berbicara tentang kuat dan hebat.

Astaghfirullah.

Tuhan, mohon tunjukkan aku jalan. Pimpinkan aku dalam perjalanan ini. Usah biarkan aku terkapai walau sesaat. Jangan tinggalkan aku dalam kegelapan. Walau sesaat. Meski seketika cuma. Kepada Tuhan aku kembali. Dengan Tuhan segalanya mungkin. Hanya Tuhan yang menjadi dambaan. Dengan izin Allah. Mudah-mudahan







Wednesday, November 14, 2012

through and through

This time, it might be quite too common and perhaps show the opposite of the title. Nevertheless, I hope it would be worth-reading.

The posting I am in now taught me a lot of things. Directly or indirectly. Maybe it happened in the previous postings as well but I took no notice of it. Or maybe I chose to ignore it.

Firstly, we may not have things that we need or want but we would still have plenty of things to be grateful of. I had been through this a lot of times but I only seemed to realize it after reading a story of a girl, who wished for a doll as a present but was given crutches instead. Seems ridiculous right?  I could never relate this at first. Not until the father of the girl told her that you should be grateful that you don't need crutches. Aha... did you thought of this initially? I didn't. I have to admit that I have to more grateful of everything that I have and also things-that-I-don't-need-to-have. Would you want to wear crutches? :P



Then, this may be somehow related to the first one. 'Sandbag' is a synonym I sometimes used for medical students(MS). Because MS would become the target for the doctors/staffs to vent their anger and frustrations, especially when they had been holding on so long with the patients. Perhaps this helps to build the resilience of these MS and made them grew tougher and stronger but they are no angels. At certain times, MS do get upset and thus feeling low. Being one, I always tell myself that these people got angry because they are normal human being who have emotions and therefore it is 'ok' for them to sandbagged us. Being too occupied of denying, I often overlooked the positive emotions in other doctors/staff. (I am not sure if this only applies to my current posting) There are many more doctors/staffs at that particular moment who are willing to share their knowledge and soothes away those negative feelings. Perhaps it is too late for me to learn this but I am glad it is not any later :)


Another thing is my personal observation on the facial expression of the visitors. I could see that some of them are sad, grieved, hopeful, happy and some even looked boring. Visiting the sick people is encouraged in Islam as it reminds you a lot of things: the health you are having; as an ummah, we support and help each other; the fact that Allah is the One who heals; and the fact that we are mortals. I am not sure of what these expressions mean but I bet they give some impact to the patients. Allahua'lam. Personally, I would be glad to see those visiting me to be smiling or at least, 'looked' interested in visiting me. There are various occasions in which I think things could be improved but I never know what I would have done if I were in their shoes. I am just telling this to remind myself to be control my expression and action when visiting the sick.


*p/s: falling in love with this posting but am too worried about too many things especially myself :( May Allah ease our way in becoming among those He loves

Tuesday, October 30, 2012

"Cell"

bismillahi tawakkaltu 'alallah

sebagaimana kebanyakan proses pembelajaran berlaku, pengertian sesuatu istilah amat penting sebelum pemahaman tentang sesuatu topik bermula.

Cell


boleh jadi banyak maksud.

masa sekolah menengah, belajar "cell: basic unit of life". betul. tanpa cell, xde tissue, maka xdelah yang selanjutnya.

bila da maju sikit, masuk matrikulasi/asasi. barulah faham kenapa kena belajar tentang cell nih. as your understanding gets deeper, you can relate more things. biiznillah, lebih menghargai kehidupan dan menghayati keagungan-Nya. kan?

bagi sesiapa yang masuk bidang perubatan, farmasi, biokimia dll akan belajar dengan lebih lanjut lg tentang setiap sel nih. akan menjadi lebih terkesima. subhanallah. ciptaan Allah itu mudah dan ringkas lagi indah tapi kompleks rupanya. di sebalik setiap keindahan berlaku banyak proses untuk mengekalkan keindahan itu. sekecil-kecil kelainan mampu menyebabkan perubahan yang banyak. usah bicara panjang, sebut sahaja genetik. pasti faham kan?

tapi... bukan setakat tu je kan?

kenapa saya nak tulis ttg cell nih?

sebab teringat masa sekolah

di saat itu

cell itu bukanlah sel kehidupan

tetapi cell dalam istilah fizik. dry cell. tau kan? bateri.

ya. bateri:)

acap kali dibicarakan tentang cell masing2. yakni, apakah yang menjadi sumber tenaga/motivasi diri. sebagaimana sel kering diperlukan untuk menghidupkan litar tertutup. betul kan? benar litar itu perlukan banyak perkara tapi antara yang penting ialah sumber kuasa kan?

sedarkah kita cell kita yang sebenar?

atas tiap nafas, siapa yang mengizinkan?

atas tiap denyut jantung, dari manakah tenaga untuk jantung itu terus berdenyut?

atas tiap proses pemikiran yang berlaku, bagaimanakah proses itu dapat terus berlaku?

dulu saya bicara cell saya itu ibu bapa, ckgu2, kawan2, dia, mereka dan ramai lagi.


kini pun begitu...


bila malas, terasa segan bila melihat pensyarah yang tidak culas menunaikan tanggungjawab merawat dan mendidik.

bila lesu, terasa malu dengan pensyarah yang pastinya lebih banyak tanggungjawab dan komitmen

bila enggan, terasa bersalah dengan pensyarah yang tidak jemu mencurahkan ilmu sehingga diri ini dirasakan tidak mampu lagi untuk menadahnya. masakan aku boleh biarkan diri ini?


tapi jangan lupa


siapakah di sebalik segalanya?

yang mengizinkan

yang memberikan kekuatan

yang merancang segalanya

baik dari saat aku bangun hingga kepada siapa akan kutemu dan bicara dalam hari yang mendatang


Dia tahu

yang telah lalu, kini dan akan datang

dengan izin-Nya berlaku tiap sesuatu

atas perancangan-Nya segalanya terjadi

Dialah Allah, 'sumber' segala sesuatu.



Cell. sudah ketemukah jawapannya?



p/s: living my memories:) so many things that could be learn and thus, not to forget~

Friday, October 5, 2012

cemburu

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang



napela tetiba nak cakap pasal cemburu ni.

sebab belakangan ni sering cemburu.

Cemburu bila lihat ada sahabat lain yang lebih akrab dengan sahabat saya.

Cemburu bila lihat ada orang lain nak rapat dan menyayangi orang yang saya sayang.

Cemburu bila orang lain dapat buat apa yang saya tak dapat buat.

Cemburu bila saya tak ingat tapi orang lain dapat ingat.

Cemburu bila orang lain seolah-olah amat baik kehidupannya.

Cemburu bila orang lain dapat ilmu yang saya seolah-olah biarkan berlalu pergi

dan banyak lagi...

teruk kan?



itu pun nak cemburu. Apa salahnya orang lain nak akrab dengan sahabat saya. Dia bukan saya punya. Sedangkan dia itu pun Allah pinjamkan kepada saya. Sebagai satu nikmat. Satu kebahagiaan. Andai ada yang lebih akrab dengannya, pasti ada sebabnya. Mungkin saya belum cukup baik. Mungkin dia lebih selesa dengan orang lain. Mungkin dia x nak menyusahkan saya. Alahai ukhuwwah :')

hidup ini bukan saya yang punya. bukan awak punya. bukan sesiapa punya melainkan Dia Yang Menciptakan.

Cemburu bila orang lain dapat buat, tapi saya...
wahai diri, tamaknya kamu! kamu bukan superman. Sedangkan superman pun ada batasnya. terimalah hakikat, berusaha untuk saling melengkapi. wahai sahabat, maafkan saya :[

Cemburu bila saya xingat tapi orang lain dapat ingat...
amat sedih bila masa pekse, xingat jawapan. atau masa praktikal, xingat nak tanya soalan apa, atau nak buat apa langkah seterusnya. ye, sedih. tapi lagi sedih bila saya lupa setiap sesuatu Allah xciptakan dengan sia-sia. setiap sesuatu ada hikmah di sebaliknya. setiap nikmat perlu disyukuri. setiap ujian menuntut kesabaran. amat pedih bila saya xingat semua ni, tapi orang lain dengan hati yang lapang, sentiasa ingat :'(

Cemburu bila orang lain amat baik kehidupannya...
masakan tidak, hidup ini seakan tersia...



wahai Tuhanku, pastinya cemburu ini Engkau ciptakan bersebab...
cuma hati saya yang begitu sukar memanfaatkan kebaikan yang ada padanya.
Jadikanlah cemburu ini untuk saya membaiki diri, membetulkan khilaf dan memanfaatkan hayat yang ada.

ni ada jgk jmpa link2 yg berkaitan 1 2 3

Wednesday, September 5, 2012

Sikit

sesuatu yang sikit tetapi sangat berkesan. *kata kunci telah pun digariskan


Tq. all da best utk awk jgk =)

bykn istighfar..hubungan kita dgn makhluk sgt berkait rapat dgn hubungan kita dgn Pencipta@al-Khaliq

Usaha, tawakal. InsyaAllah.

Ana uhibbuk fillah.

:)

^.^


dan banyak lagi yang sikit...


ye, sikit tetapi banyak kebaikannya.

wahai diri, berbuatlah kebaikan sekecil manapun ia, sesikit manapun ia. ianya tetap kebaikan.


Jazakumullahukhairan kathira kepada yang memberikan saya yang sikit tu =)


Tuesday, September 4, 2012

above all

Alhamdulillahi rabbil 'alamin.

Praise to Allah for allowing me to live until this moment.

I might have been broken into pieces.

Countless times.

Perhaps into more than a million little pieces.

Yet the Almighty still brought those little pieces intact again.

To be THIS person.

I may be someone who you think I am

but I can be the exact opposite too.

Perhaps I am both?

haha. personality disorder.

My loved one once asked me this: 'why do you think someone who is extremely excellent at school suddenly become mediocre in university?'

My answer at that time was: 'perhaps s/he lost her/his motivation' - I just couldn't answer more.

My answer now:

Indeed. The motivation could be in any form. Hope. Expectation. Faith. Stress. Pressure. Love. Passion. It could be an endless list. Despite of it being infinite, time is cruel. All these could be lost in the blink of an eye. Thus, these thoughts popped up:

-it would be almost useless to be at the top.

-Going along the flow is just fine.

-Being not so good is not wrong.

-If I go too high, it would hurt even more if I fall

-I was hurt then, why should I place myself in a susceptible position?

-I am no longer at the bottom, that should be enough right?

No, it is not.



Is this too obvious? 


SaHabAt~

Dalam berkawan, mesti ramaiJ
Dalam berkenalan, pasti lebih ramai.
Dalam ramai, ada yang J ada yang L

Itu adat. Tapi…

~Yang manis jangan terus ditelan; Yang pahit jangan terus dibuang~

Indahkan bahasa? ;)

Telah lama termaktub dalam kalam-Nya.
Cuma diri ini yang selalu lupa.

Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui. [2:216]

Saya tak tahu anda bagaimana.

Tapi dah banyak juga jenis kawan yang saya jumpa. Ataupun yang sahabat saya jumpa.

Kawan yang sentiasa di sisi tatkala susah dan senang. Tangis dan tawa. Runsing dan resah. Yang mana pasti kita tersenyum pabila teringatJ

Kawan yang hanya sukakan kita pabila suka. Senang faham kan?

Kawan yang hanya jadi kawan setelah tahu kelebihan pada kita. Xboleh tolak permintaan orang@kekayaan atau kekuasaan ibu bapa kita@sebarang nikmat Allah pada kita. Saat hilangnya kelebihan itu maka hilanglah mereka.

Kawan yang seolah-olah tiada tetapi kita sentiasa hadir dalam doa dan ingatan merekaJ sweet kan? <3 p="p">

Kawan yang kelihatannya tidak kisah tetapi tidak putus memberikan semangat dan nasihat pabila kita memerlukan.

Alangkah indahnya persahabatanJ

Yang menyenangkan, Alhamdulillah.

Yang xberapa menyenangkan, syukur juga kerana mengajar daku erti kesabaran dan hidupJ

Wahai sahabat, terima kasih yang x terhingga daku ucapkan.
Moga ukhuwwah kita lillahi ta’ala dan sentiasa diiringi rahmat dan barakah-Nya. 


jzkk juga pada yang berkongsi gambar ni:)

Syukur


Allahuakbar

Entah mengapa
Belakangan ni asyik jumpa pesakit yang kaya melampau.
Haha…a.k.a filthy rich
*mcmla slalu jmpa pesakit*

Cumanya,
Rasa bersalah…
Sebab berfikiran: “kenapalah diorang ni tak bersyukur”
Agaknya kenapa ya fikiran ni muncul?

Mungkinkah diri ini perasan baik?

Astaghfirullah…

Mohon dijauhkan dari perasaan tersebut.

Siapa tahu apa yang terjadi pada diri ini andai di tempat mereka.


Kaya. Hebat pangkat dan nama.
Tapi masih belum cukup.
Masih belum puas.
Malah mahu lebih lagi.
Hinggakan diri sendiri tersasar.
Orang lain terbeban.
Orang lain turut terganggu emosi dan fikiran.
Lebih teruk jika orang lain membenci.

Pelik.
Aneh.
Nadir?
Ada ketika diri ini menginginkan yang hebat2.
Ingin menggapai awan dan bintang.
Tidak mempedulikan lurah dan gaung.
Lupa akan Sang Pencipta.

Tapi
Kekerdilan diri tidak dapat dinafikan
Diri ini lemah
Hina
Tidak berguna
Tidak berdaya
Jahil. Bodoh.
Secara langsung takut akan gaung yang tidak tahu dalamnya.
Indahnya langit dan awan tidak lagi memberi kesan.
Seakan tidak penting lagi.
Seakan semuanya telah berakhir.

Semuanya silih berganti
Siang dan malam
Tinggi dan rendah
Kuat dan lemah

Tapi tika ini seakan terhenti kitaran itu
Ya Azim, kurniakanlah sedikit kekuatan dan ketabahan.
Ya Mutakabbir, usah Engkau tinggalkan daku dalam kehinaan pada pandangan-Mu.
Ya Rahim, kurniakan padaku pandangan kasih-Mu…



*p/s: jiwa terasa kosong dan berlubang…malangnya tidak terisi lagi

Blup2, jzkk atas segalanyaJ indahnya perancangan Ilahi, sapaanmu sentiasa tepat pada masanya

Kak Aiel, jzkk jgk, adik bersyukur dikurniakan sahabat yang sentiasa mengingatkan nilai diri ini biar terasa lebih hina dari segala yang ada.

Ya usrati, no one could ever replace you allJ insyaAllah, you are surely part of His blessings to me.

alhamdulillah

Sunday, August 26, 2012

Sangkaan itu


aku bukannya sengaja xnak buat, tapi xsempatla


xpayahla nk marah-marah, bukannya aku sengaja buat salah


suka sangat minta2, bukan xnk bg, tp xmampu

sedap sangat kot mak aku masak ni, sebab tu dia nak lagi...


mungkin Allah bagi banyak rezeki supaya aku boleh kongsi dengan orang lain

Allah, kenapa aku yang kena? 

Tiadalah yang memberikan kekuatan melainkan yang Maha Kuat lagi Maha Agung


sangkaan itu... banyak kan?

adakalanya positif, tapi xkurang jugak yg negatif.

bukan nak bersangka buruk, tapi sekadar menyedapkan hati?

bukan nak riak, tapi berfikiran positif?



kerap sangat kita lupa

kita ni hamba
orang sekeliling kita pun hamba

kita inginkan kebaikan
begitu juga orang lain

kita dibesarkan penuh dengan kekurangan ataupun hadir segala kemewahan
tapi bukankah itu sudah lama dituliskan?

kita nak senang
ada ke orang yang nk susah?

kita rasa susah
bukankah sabar itu indah?

kita rasa menyampah
tidak semua yang kita suka berfaedah

adakalanya kita suka sangat
jangan lupa duri mawar pedihnya amat

tapi sangkaan kita...
siapa yang tahu?
Allah tahu :)

bila kita berbaik sangka, kita bahagia
tapi bila buruk sangka menyapa, kita yang sengsara

bahagia atau sengsara?
tanyalah jiwa~


Sunday, July 1, 2012

Jatuh

assalamualaikum w.b.t.

Apa khabar saudaraku? Moga dalam keadaan baik2 je. Jasad, emosi dan yang penting iman.

Amat tertekan. Jadi teringat akan peringatan dari seorang akak ni.

Kalau sentiasa memikirkan hidup ini sentiasa sukar dan susah, rasanya sampai bila-bila pun kita tidak akan punya keyakinan untuk belajar. Hakikatnya, keberanian itu sememangnya telah ada, cuma masanya untuk menonjol hanya datang sekejap-sekejap, dan datangnya bukan selalu.

Entah. Betul ke? Heh.

Rasanya, ya lah kot. Untuk orang macam saya.

Saya rasa, bisikan dari dalam pun boleh jadi keyakinan juga. Cuma, belum sampai ke tahap maksimum, atau mungkin belum ada penyebab kukuh untuk dia betul-betul yakin dan bertindak.

Saya selalu ulang ayat yang sama. Siapa cakap mengubah diri suatu benda yang senang? Mudah? Sangat-sangat susah untuk menuju kesempurnaan. Saya rasa. Saya melaluinya. Kadang-kadang, rasa tidak sabar. Penat. Ada saja ruang yang perlu diperbaiki sebelum menuju kesempurnaan.

Macam sekarang. Macam hari ini. Masa ini. Detik ini. Ketika ini. Huu.

Nak berlawan dengan perasaan "takut", "tak reti", "susah", "payah", "apa orang kata", "penat", dan banyak hal lain yang menuntut diri untuk berkorban. Perasaan, persekitaran, pengalaman lampau, orang-orang sekeliling semuanya mainkan peranan. 

Fuuuh.

Apapun, bila sama-sama belajar dalam suasana tarbiyah sebegini, saya rasa sedikit tenang. Dengan berpegang pada satu prinsip yang sama, "kita merelakan diri ditarbiyah, dan kita belajar mentarbiyah", itu buat hati rasa lapang sedikit. Tiada satu orang pun yang hebat dari semua sisi. Dia tetap memerlukan orang lain, untuk membantu dia mengubah diri. Dalam hal ini, tiada yang hebat. Tiada yang di atas, atau bawah. Kita sama-sama belajar. Kalau salah, ulang lagi, sampai berjaya. Hanya itu.

Kalaulah setiap daripada titis air sentiasa memikirkan yang dia takkan mampu jadi laut, manakan mungkin wujudnya laut saat ini. Kalaulah setiap dari butiran pasir asyik merasakan yang dia tak mampu jadi pantai, maka tiadalah pantai.

Kan?

Cumanya, harus ada keterbukaan hati untuk belajar. Lawan semua perasaan yang entah apa-apa dalam hati, lalu dengan ikhlas, reda, buka hatinya kita belajar balik, walaupun dari mula.

Jujur. Saya kagum dengan muslimat. Sungguh-sungguh.

Apa yang tak boleh, pasti boleh. Apa yang susah, pasti mudah. Cakap saja apa saja. Dari bab masak-memasak di dapur, sampailah ke bab kelantangan bersuara dalam dewan setiap kali daurah, mukhayyam dan sebagainya. Saya belajar erti pengorbanan masa, tenaga, wang ringgit. Saya belajar erti senyuman yang setiap kali singgah di bibir. Saya belajar berlapang dada setiap kali ada saja perasaan yang menyesak dada. Saya belajar bersedia untuk belajar, dan sentiasa membuka diri dan hati untuk belajar. Walaupun perlahan-lahan, sikit demi sikit.

Subhanallah.

Belajar erti hidup, belajar ubah diri, belajar apa saja, hakikatnya indah. Nikmat. Cuma, prosesnya agak berat dan menuntut pengorbanan. Perlu kuat berlawan dengan hati dan perasaan. Dengan keeogan yang mencengkam diri. Dengan rasa cukup apa yang telah termiliki.

Hermm.

Kadang-kadang, memang. Memang ada gangguan. Ada sekatan. Ada apa saja halangan yang akan membantutkan perjalanan. Tak dinafikan, dan saya mungkin antara orang yang paling kerap mengalaminya. Jatuh, bangun balik. Terduduk, berdiri balik.

Hahh.

Mohon Allah kuatkan hati, lapangkan dada, jernihkan akal untuk terus belajar tanpa henti.

Learning is fun.

Jangan takut buat silap. Hilangkan rasa malu yang tak bertempat. Yakinkan diri. Optimis.

Terima kasih pada yang tak putus-putus memberi, saat saya sedang dahaga. Tak pernah mengutuk atau mengeji, tapi dengan hati seikhlasnya terus mengajar dan mendidik. Terima kasih kerana menerima diri ini seadanya.

Terima kasih.

Saya sesungguhnya belajar. Sedang belajar. Sentiasa akan belajar.

Allah itu ada. Sentiasa ada. (Al-Ankabut: 69)

Rasa.
Perasaan ini. Rasa ini.

Entahlah.

Bila datang menghuni jiwa, rasa tenang yang amat. Walaupun hati sedang sarat dengan gelisah, letih, terbeban dan segala rasa lain. Termasuk dengan rasa-rasa mazmumah, bisikan syaitan atau hawa nafsu yang meliar.

Rasa kehambaan yang dalam, saat jiwa sedang berperang. Berperang dengan segala macam benda yang mengganggu supaya hati melakukan maksiat. Bila kita sesungguhnya berperang, meskipun tewas beberapa kali, tetapi nikmatnya tetap terasa.

Entahlah. Saya rasa tenang bila dapat menangis. Dapat mengadu sepenuh-penuhnya. Rasa Dia amat dekat di hati. Amat-amat dekat. Sesungguhnya, rasa ini bukan datang sentiasa. Setiap masa. Payah benar menghuni hati. Sukar benar mendidik jiwa.

Allahhu Allah.

Hanya doa jadi sandaran. Lirih hati, pengaduan jiwa yang terus berbisik tanpa henti. Merintih tanpa pernah puas. Walaupun saat itu, jiwa bergelumang dengan dosa. Bilamana jiwa sedang menyesak dengan dosa-dosa, ke mana lagi hendak dihamparkan segala kegelisahan dan kecurangan itu melainkan kepadaNya?

Hanya Dia yang memahami gerak hati. Tingkah laku. Kelemahan. Ketewasan. Kekalahan. 

Biar setitik, seseni apapun. 

Hermm.

Saya benar-benar tak tahu. Tak tahu hendak diperbuat apa, melainkan terus melawan. Mujahadah tak kira masa. Biarlah kalah berulang kali pun. Tewas sebanyak mana pun. Usaha lagi, dan lagi dan lagi. Bukan kerana diri ini alim, atau warak setinggi mana. Hanya kerana dari itu ketenangan datang. Hanya kerana Dialah yang paling Maha Tahu segala.

Dia sesungguhnya tempat mengadu. Tempat meluahkan kekesalan dan segalanya.
Mohon Dia tumbuhkan minat, cita-cita, harapan, hanya untukNya. Gerakkan langkah kaki hanya untukNya. Pasangkan niat apapun hanya untukNya. Cinta, kasih, rindu, untuk sesiapapun, apapun, hanya dariNya, dan kembali kepadaNya.

Segala-galanya untukNya.

Sesukar apapun menumbuhkan “rasa untukNya” itu, mohon Dia ajar. Dia didik. Dia halakan diri, hati, fikrah, semuanya ke arahNya. Lambat-lambat pun tak apa, asalkan bergerak ke arah Dia.

Ya Allah.

Saya takut. Sungguh-sungguh takut.

Bantulah aku untuk faham lagi dan lagi. Beramal lagi dan lagi. Sampai bila-bila pun.

Tetapkan hati.

Amin.
Memang benar kata Imam Syafie: "Memuaskan hati semua manusia adalah perkara yang paling dan sangat-sangat MUSTAHIL."
"..Jika niatmu benar, pasti Allah membenarkanmu..".
Maka, mustahaknya adalah,
BETULKAN NIAT.

SELALU.

"..Mohon Allah jadikan keinginan dan kemahuan di hati, hanyalah untukNya. Mohon Allah tumbuhkan segala rasa dalam hati datang dan kembalinya hanya untukNya. Mohon Allah jadikan niat, fikrah, ibadah, tugas, tanggungjawab, bebanan, hanyalah untukNya. Mohon Allah letakkan cita-cita di hati, hanyalah untukNya, demiNya, dan keranaNya juga. Segala-galanya untukNya. Andai masih tak termampu, mohon Dialah yang akan selalu didik, ajar, dan bentukkan hati, akal, dan jasad, dengan cara apa sekalipun, dihalakan kesemuanya hanyalah untukNya.."

Amin.
kadang-kadang, kita tak sabar menanti satu kepastian,
sebab kata-kata, perbuatan, pandangan, dan celaan terlalu banyak menduga,
hingga satu masa, kita mungkin hilang percaya..
dan mahu segera lari dari trek mengharap.

tapi, Allah kata..
"mohonlah pertolongan dengan sabar dan solat.." (Al-Baqarah:153)

Allah kata juga,
"yang kita benci, amat baik untuk kita..
yang kita suka, amat buruk untuk kita.. 
dan Dia Maha Tahu segalanya.." (Al-Baqarah: 216)

saya yakin, sabar itu indah.
saya yakin juga, bila kita percaya pada Dia,
Dia akan kembali yakinkan kita dengan apa yang kita percaya,

percaya bahawa doa itu senjata mukmin..
percaya Dia takkan sesekali menzalimi hambanya..
percaya Dia akan sentiasa memberikan yang terbaik..
percaya bahawa Dia sentiasa ada..

SENTIASA ADA.

wahai dunia,
aku yakin.

sungguh-sungguh yakin.

sangkaku padaMu, ya Ilahi Rabbi..
indah-indah.
perindahkanlah segalanya,
wahai Yang Maha Mengasihi.

p.s: akak copypaste ni. insyaAllah, Allah mudahkan.



Makanya, diri ini harus terus percaya.

*asyik cakap kt org je lebih*



Sungguh mujarabkan peringatan seorang sahabat? Rindu... rindu... rindu...

tewas dengan diri sendiri



any comment?

Tuesday, June 19, 2012

I am worried and I bet you too

Assalamualaikum w.b.t.


Just recently, I heard a news from my friend. A close friend she is. Though we knew that the news was never impossible but it still struck worries in our minds and hearts. She never told me she is worried, nor does she ever show it. This is just my assumption for I was restless ever since I heard the news. And so I made this entry.

Though you and I are both worried, let us focus on other things so that worry won't bother us as much. Like you said: "xyah fikirlah". Still, let us both pray that it will ends with the best possibility and most importantly, showered with Allah's blessings and love.



I am very much useless when it comes to soothing other people, very much so when words often got stuck at my vocal cords. I am truly sorry for being such a friend but I promise that I will pray for you all the time. To worry is part of being human. I have no power to allay that anxiety (I am not an anaesthetist) but Allah has everything to do anything He want.

I am not sure if my admission of this worry would elevate your worries and I am truly sorry if that happens. But the truth is that I don't want you to feel all alone and keep everything to yourself. Don't hesitate to worry me, because that just reminds me of how much I care about you ;')

I shall say no more as I am afraid it helps nothing but distress you more. I dedicate this poem for you and I(though it was something I got from the Net):

Don't Quit when the tide is lowest,
For it's just about to turn;
Don't quit over doubts and questions,
For there's something you may learn.
Don't quit when the the night is darkes,
For it's just a while 'til dawn;
Don't quit when you've the farthest,
For the race is almost won.
Don't quit when the hill is steepest,
For your goal is almost nigh;
Don't quit, for you're not a failure
Until you fail to try.

Of a camp and an organization

Bismillah walhamdulillah,

May Allah shower us with His blessings


Praise to the Almighty for giving me the chance of being in Tasik Chini for a camp, with my fellow beloved colleagues. It was a great camp ^^. Thanks a bunch to the organiser:)

Initially, upon planning for the camp at the beginning of the session, I was really really excited *honest*. So that was the spirit until one week before going to the camp. The mood changed for a few reasons: i) I was kind of annoyed for a few changes- though I knew that this was nobody's fault ii) I had been waiting long enough that the wait was tiresome iii) *the most important* I was so overwhelmed by the unlimited things-to-do ever since this session started(with the hectic posting, wholesale, bla3). In fact, I was just fortunate to be able to complete my case report before going to the camp [even though it actually caused a 30-minute-delay - sorry guys!!! (=.=') ]

To my surprise, these reasons taught me great lessons: 1)Though Allah's plan is the best, it is partly our job to do our best in planning too*the organiser did well this time~ well done!* 2)Waiting is torture but it gives extra sweetness to the things you had been waiting for ^^ 3) Never ever do your task last minute even though you will be able to pull it through - or even if you are a super woman :p [I had been learning this for a long time but it hardly sticks to my mind]

I hardly had any enjoyable, really-fun-throughout camp for a couple of years, not until last weekend :D

This particular camp that I gave me a wider view of my friends and their characters. I might not be right for whatever I thought of them but somehow it is nice to know other people better right? *xkenal maka xcinta* Perhaps they saw the unseen part of me too, who knows? After all, I really hoped that they really enjoyed the camp and my presence(chewah, cm organiser la plak).

We might have things that did not go according to our plan but that is just fine:) Don't you think that that actually let us have more fun? I hope this happiness lasts forever and that it will cherish our cooperation even more despite of the hurdles we will be facing ahead!

A soft reminder: we might have no reason to do something or perhaps countless reasons and explanations for whatever action we take but let us do anything for the sake of Allah:)


Tasik Chini- xsempat nk dengar cter tentang Naga kt situ

Saturday, June 9, 2012

e.m.o


Assalamualaikum w.b.t.

Ni bukan tentang Sesame Street.. Tapi nak citer, belakangan ni, emosi melimpah ruah.
Mengapakah???

Cumanya,
Pemerhatian saya terhadap hidup sendiri
Membolehkan saya membuat beberapa kesimpulan/pendapat

  1. Kehidupan ni memang ada turun naiknya- merujuk kepada perasaan
    Ni maksudnya… kalau kita sedih lebih2, mesti akan gembira dan jugak sebaliknya. 
    Kalau kta rasa bersemangat, mesti kita pun pernah rasa kecewa/x bersemangat. Betul x?

    Contohnya, ada satu hari ni, da rancang macam2. Nak g jalan dgn kwn, pastu nk selesaikan urusan ni, pastu nk ziarah pulak, dll. Ringkasnya, cantik da percaturan untuk hari tersebut. Tapi cantiknya percaturan yang Maha Kuasa, kawan tetiba ada hal, ada perkara yg xlengkap untuk membolehkan urusan tu diselesaikan dan akhirnya, walaupun hati ini pasrah dan redha… bertakung jugakla kejap lepas tu.. :'( *saya insan yang hina lagi lemah, harap faham*

    Mula2 tu terlintas kt hati, kalau betul hati ni redha, mengapa masih menangis? Pastu terfikir pulak, aku ni xdapat sikit pun dah nangis, apalah sangat dibandingkan dengan perjuangan dan pengorbanan kanak-kanak di Palestin? Terasa hina dan kerdilnya diri ini…*lagi teruk jadinya nangis tuh* mesti klik sini


    Lepas tu, teringat pulak tulisan seorang sahabat ni… bahawa perasaan kita ini juga makhluk Allah. Yang wujud dengan izin-Nya…


    Xtahula kalau pemikiran saya ni betul ke x, tapi diri ini berpendapat bahawa andainya dirimu ingin menangis, maka menangislah, jika ingin menahannya, maka bertahanlah. Tak salah pun mana-mana.
      Tangisan itu bukanlah sesuatu yang buruk tapi xbermakna tidak menangis bermaksud hatimu keras. Pastinya ada sebab seseorang tu menangis ataupun cuba untuk tidak menangis.

    Yang penting, jangan terlalu terbawa-bawa oleh perasaan tu sehingga membawa mudarat. Dah nangis tu, cukupla kan? Allah tahu :) Takkan nak nangis sampai ke tua ;) Teruskan hidup dengan sebaiknya.


    Memandangkan da cakap tentang perkara ni, nak berceloteh sikit tentang malas. Saya x nafikan yg diri ini juga dibelenggu penyakit malas. Tapi jangan jadikan itu alasan untuk tidak rajin. Huhu, pening x penyataan tuh? Maksudnya, macam menangis tadi, kta da sedar, xkan selamanya nak malas kan? Bila kita ingat tu, jauh2kan diri dari sifat malas tu. Kita ingat kata2 motivasi, ingat tanggungjawab kita,
      kebaikan kita berusaha dan keburukan kita terus kekal dalam kemalasan. Sesungguhnya malas itu senjata syaitan. Mahukah kita tercedera sepanjang masa?

  1. Allah itu Maha Kaya lagi Penyayang

    Perkara ni berkait rapat dengan no (1)


    Bila saya sedih, pasti hiburan dari-Nya kan menjelma. Namun bila diri ini alpa dalam kegembiraan, tidak luput peringatan untuk mengingatkanku kepada-Nya. Baikkan Allah?


    Macam dlm lagu '1,2,3,4 - Aris Ariwatan'


    Andai kau beroleh bahagia, ingat itu bukan untuk selamanya…


    Andai kau dalam sengsara, ingat itu bukan untuk selamanya…

    Hidup ini sementara...

    Macam tadi nak melawat buah hati kesayangan tp akhirnya xjadi sebab xde teman:'( Tapi siapa sangka Allah datangkan diorg ni depan mata? Indahnya percaturan Allah:) Dari tangis berubah menjadi senyuman yang tidak luput meskipun telah lama masa berlalu.
    *penafian: buah hati ni bukan dari kalangan berlainan jantina yg ajnabi ye*-utk elak fitnah

Hati ini hanya perlu yakin bahawa setiap ketentuannya adalah yang terbaik:D Maka dengan itu, SEGALAnya akan menjadi yang terbaik:) insyaAllah



Thursday, May 31, 2012

Segalanya hebat

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang


Sejak belakangan ini, diriku tidak terlepas dari mencemburui segala macam kehebatan yang dilihat, didengar dan diceritakan. Ya, cemburu. Masakan tidak?

Melihat sahabat yang berpeluang menikmati segala keindahan alam di rantauan. Sungguh, diri ini juga inginkan perkara yang sama.

Mendengar bacaan kalamullah yang sungguh mempesona. Subhanallah. Terasa diri seperti masih belajar tahap Iqra'.

Melihat sang kuda yang anggun lagi gagah, bertambah terkesima melihat penunggang yang berupaya mengendalikan dengan baik. Siapakah yang tidak inginkan kebolehan ini?

Mendengar dengan penuh tekun ajaran yang diberikan oleh guru. Seolah-olah buku-buku terbentang di hadapan matanya. Melihat kemesraan insan istimewa ini dengan pesakitnya yang mampu dibina dalam masa tidak sampai beberapa minit. Tidak kurang cerita tentang kehebatan dirinya. Pastilah cemburu apabila diri ini masih cetek ilmu di dada, seringkali terasa janggal dan kekok ingin menemubual pesakit. Layakkah diriku ini?

Melihat kehebatan sang penceramah yang menyampaikan dengan yakin, mendengar intonasinya yang menarik perhatian pendengar dan pastilah pengisiannya itu amat hebat. Sungguh. Hebat.

Melihat kelebihan orang lain, baik dari segi ilmunya, hafalannya, rupanya, kemampuannya, kebolehannya, orang di sekelilingnya, harta yang dimilikinya... Pendek kata, segalanya... mencetus rasa cemburu dan mahu dalam diri  ini. Seketika itu juga diri berazam untuk melakukan yang terbaik dan menjadi lebih baik dari hari semalam.

Persoalannya, setakat manakah azam itu bertahan? Sejauh manakah azam itu diiringi tindakan? Bagaimana dengan doa? Pergantungan kepada-Nya?

Takutnya diri ini andai jatuh ke dalam lembah kecintaan dunia. Andai diri ini lupa Pemilik kehebatan yang hakiki. Andai diri ini sibuk mengejar milik orang lain hingga diri akhirnya tergadai. Jati diri tidak lagi diutamakan, pegangan diabai sehingga mengikut arus entah ke mana.

Bagaimanakah? Sering kali terkandas dalam persoalan ini...

ditampal dari laman muka buku


Popular Posts

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More